wkndje Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu wkndje Brownsberg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu

wkndje Brownsberg

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg anita

23 Oktober 2006 | Suriname, Paramaribo

Heej allemaal!!

Hoe is het daar in Nederland? Alles een beetje oké? Ik hoop dat alles goed gaat daar met jullie allemaal!!

Hier gaat het in ieder geval helemaal super! Ik ben gisteren terug gekomen uit Brownsberg, echt een super wknd gehad!

Zaterdagochtend zijn we om 8 uur vertrokken. De chauffeur en de gids waren er gelukkig ruim op tijd, ook altijd maar afwachten hier! Al onze spullen achter in het busje gegooid en vervolgens op weg gegaan! De tocht begon vanuit Paramaribo langs allerlei dorpjes, tevens langs Para, waar Clarence Seedorf is geboren, en waar hij nu een stadion heeft gebouwd voor de kinderen van deze wijk zodat zij ook kunnen voetballen!

De tocht ging verder over een ontzettend lange en hobbelige bauxietweg. Alles schudde heen en weer, en nu werd ook duidelijk waarom mensen hadden aangeraden een kussentje mee te nemen in het busje, wat overigens niemand had gedaan… Langs deze weg zie je alleen maar groen, waarachter kleine dorpjes schijnen te zijn. Langs de kant van de weg staan elektriciteitsmasten met nummers erop. Deze masten dienen als bushaltes. Aan de hand van de nummers weten de mensen waar ze uit de bus moeten, en waar ze dan de bossen in moeten lopen, aangezien alles op elkaar lijkt.

Eenmaal aangekomen op Brownsberg bleek onze gids weer terug te gaan naar Paramaribo. De gids bleek alleen voor in het busje te zijn en niet voor op Brownsberg, wat onze bedoeling was, goed geregeld dus!! Normaal gesproken zouden er ook gidsen op Brownsberg zelf zijn, maar deze waren voor de zaterdag natuurlijk allemaal al gereserveerd. Jammer dus, maar achteraf helemaal niet verkeerd want we hebben alles op eigen houtje gedaan, en dat ging prima!!

Eerst hebben we onze hut bekeken: ruim, een keukentje en open aan bijna alle kanten zodat we mooi uitzicht hadden op de bossen enzo! Vervolgens onze slaapplek gereed gemaakt, want we moesten slapen in een hangmat! Erg leuk om mee te maken!

Vervolgens hebben we de lange broek aangetrokken (nodig vanwege de vele steekvliegen in de jungle) om aan de eerste tocht te beginnen: de Leoval en de Ireneval.
Na veel klimmen en dalen hebben we de beide watervallen bekeken. De Ireneval had meer water als de Leoval, en daar hebben we dan ook dankbaar gebruik van gemaakt aangezien we allemaal de bikini onder onze kleding hadden aangetrokken. We hebben dan ook genoten van een heerlijk verfrissende douche onder de waterval! Toen moesten we echter nog beginnen aan de terugtocht van ruim anderhalf uur waarvan het grootste gedeelte omhoog ging. We waren dan ook helemaal kapot toen we terug kwamen!

’s Avonds heerlijk gegeten en gedronken in het kleine bar/restaurantje! Het eten stond al zo goed als klaar, en drinken moet je zelf maar gewoon uit de koelboxen halen. Men gaat er vanuit dat je daarna betaald wat je gedronken hebt. Heel gemoedelijk dus allemaal. Ook was er gelegenheid om te sjoelen, wat ik dan ook samen met Anouk heb gedaan. Een soort wedstrijdje tegen twee Surinamers. Erg gelachen hierbij!! Vervolgens heeft de baas van dit tentje ons nog allerlei beesten in potten laten zien, en verteld wat voor beesten het zijn en hoe je er mee om gaat. Er kan gerust een slang bij in je hangmat kruipen vertelde hij, en er kruipen ook vogelspinnen rond. Dit vond ik niet echt een prettig verhaal aangezien de nacht nog moest beginnen!

Toch vol goede moed de nacht in gegaan: lange broek aan, hempje aan met een dik vest erover, sokken aan en een laken om! Ik dacht dat dit niet nodig was, aangezien het nog niet koud was toen we gingen slapen. Dit was tegen twaalven, maar toen ik in de nacht wakker werd, was het toch wel erg koud! Je ligt in een hangmat, en je voelt het gewoon tochten aan de onderkant. Het is dus erg belangrijk om je goed in te wikkelen.

De volgende dag nog weer een tocht gemaakt naar een andere waterval: de Kumbuval. De tocht hierheen was prachtig! Het was een relatief vlakke tocht, maar wel midden door de bush bush! Onderweg hebben we genoten van de apen die boven ons in de rondte sprongen! Echt geweldig om te zien! We stonden allemaal muisstil in het bos om maar zoveel mogelijk te kunnen zien. Even verderop kwamen we kami kami’s tegen, dit zijn loopvogels! Echt genieten in de natuur! De waterval viel daarna wel tegen, aangezien deze zo goed als droog stond, maar ik heb echt genoten van de tocht erheen!

In de middag nog brulapen gezien, wat een geluid zeg!! Dit gaat er echt hard aan toe! Zij brullen zo hard om hun territorium af te bakenen!

Voordat we terug moesten zijn we nog naar een uitzichtpunt geweest waar we over het Brokopondo stuwmeer konden kijken, en over een heel stuk groen. Echt schitterend!

Het was dus wel balen dat we weer terug moesten, maar het was een onvergetelijke ervaring en ik kijk dan ook echt uit naar de volgende tripjes!!

Ow ja, nog heel even over de vrijdag. We zouden namelijk weer sport en spel hebben met Mario, maar deze keer kwam hij helemaal niet opdagen. Anouk en ik hebben dus maar weer wat moeten improviseren! We hebben wel een hele leuke dag gehad, nu hopen dat Mario er de volgende keer wel is!!

Tot de volgende keer!!

Bigi brasa,

Anita

• 23 Oktober 2006 - 21:06

Linda:

hi meid

fijn om te lezen dat het daar toppie gaat.
    hier gaat het ook goed. afgelopen weekend zak geweest maar daar heb ik je wel gemist hoor. in dat ene cafe is het alleen met jou gezellig de rest is daar te serieus voor of in iedergeval niet zo gek en gezellig als jou!!
    pff moet er niet aan denken dat zo'n beest in je hangmat kruipt. bah:s maar goed geen last gehad zo te lezen:D dat met die apen lijkt me ook echt wel lollig haha.

nou heel veel plezier nog
    Big kus en knuf linda

• 24 Oktober 2006 - 11:16

Tijn:

Hey babe!

Leuk om te lezen allemaal, nu heb ik wat te doen op mn werk :)

Het klinkt als een echt avontuur, ik ben jaloers!

Ik wacht geduldig op updates ;)

X!

• 28 Oktober 2006 - 14:37

Riet En Harry Uit A:

Lieve Anita, het doet ons deugt dat het jou zo goed gaat daar in dat verre land.Ik heb nu dus ook je website gevonden. Leuk hoor en ben er erg blij mee. Heel wat anders daar als in Thailand hé, maar daar denken we wel steeds nog aan.
    Anita,blijf genieten en blijf vooral gezond. We kijken met belangstelling uit naar je volgende belevenissen.
    Een dikke kus van ons Riet en Harry.