Teiwei Gunsi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu Teiwei Gunsi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu

Teiwei Gunsi

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg anita

23 December 2006 | Suriname, Paramaribo

Heej allemaal!

Vandaag, zaterdag de 23ste ben ik net terug uit Gunsi, een dorpje in het binnenland van Suriname. Afgelopen woensdag zijn Aron en ik hier samen naar toe gegaan. Echt met zijn 2en en een gids, want voor de rest wou er niemand op deze dagen heen! Heerlijk met zijn 2en de jungle in dus!!

Woensdag zijn we vertrokken. Echter moesten er vier mensen op Brownsberg worden afgezet. Leuk voor Aron, aangezien we daar dus even lekker van het uitzicht hebben staan genieten. Zelf was ik hier al geweest, maar ik vond het erg tof om er nog even weer een kijkje te nemen!

Donderdag zijn we door verschillende dorpjes gelopen. Te beginnen bij Gunsi zelf, vervolgens Tjaikondre en Nieuw Aurora. Onze gids komt zelf uit het binnenland, en kon ons zodoende erg veel vertellen over de mensen en de cultuur. Het is echt verbazingwekkend om te zien hoe de mensen in het binnenland leven. Echt heel erg primitief. Toch merk ik aan mezelf dat ik er al heel erg aan begin te wennen. Aron daarentegen heeft echt nog heel erg zijn ogen uitgekeken. Vervolgens de rest van de dag nog over de Suriname rivier gevaren en in heerlijke sula's gelegen om te relaxen!! Super dus!!

Vrijdag zijn we vervolgens 2,5 uur door de jungle aan het lopen geweest. Bijna geen pad te zien, dus er maar gewoon doorheen struinen! Onderweg zijn we twee x een slang tegen gekomen en hebben we nog aapjes kunnen bekijken!! Ook hebben we geleerd hoe je kunt overleven in de jungle: wat je kunt eten als je in het bos loopt, welke liaan je moet kappen om water uit te drinken, en welke boom je tegen aan moet slaan als je verdwaalt bent! Ondertussen liepen we rond in het bos met een jachtgeweer en een kapmes, voor eventueel wild wat we tegen konden komen. Helaas voor ons was het bos vrijdag erg stil zodat we niets hebben kunnen vangen. Volgende keer beter!

Vrijdagmiddag zouden we beginnen aan de terugweg naar de stad, maar dat liep wat anders als gepland. Eerst moesten we met de boot van Gunsi naar Atjoni, onderweg een mega stortbui op ons hoofd! Heerlijk verkoelend! Op Atjoni maar even schuilen dus. Hier waren we echter getuige van een wegglijdende bus, die met zijn kont in het water belande! Gelukkig lag er bagage achter en een aantal boten zodat hij niet in zijn geheel in het water is beland.
Ondetussen wachten op het busje dat ons zou komen halen, maar deze had pech onderweg. Er moest dus een plaatselijke bus geregeld worden. Eindelijk een busje gevonden, blijkt onderweg dat hij geen benzine genoeg heeft. Dus tig dorpjes langs op zoek naar benzine! Dat eindelijk gevonden bleek bij een stop dat we iets vergeten waren. Terug? Niet terug? Discussie... Nee gelukkig toch maar niet!
Dan wordt het vervolgens donker, blijkt dat de lichten van de bus het niet zo goed doen.. De chauffeur heeft denk ik zo'n twee meter zicht, en met groot licht aan wel vijf meter.. en dat gaat dan over de bauxietweg, die je je moet voorstellen als een weg die om de meter een kuil in de weg heeft. De oplossing? Met alarmlichten aan over de bauxietweg zodat je toch nog een beetje ziet!

Gelukkig toch veilig thuis aangekomen na een reis van zo'n 7 uur!! Helemaal gebroken dus!! Maar wel een erg leuke trip gehad, waar we echt van hebben genoten!!

Tot snel!!

Bigi brasa
Anita

• 30 December 2006 - 13:28

Harry Rodink:

Lieve Anita,
    Ondanks zo ver van huis toch fijne dagen gewenst en geniet maar lekker het is zo om.
    Dit is de laatste keer dat ik een mail van jou kan ontvangwn want ik heb een ander adres wat ik al eerder heb geschreven.
    hwh.rodink@tiscali.nl

Riet en Harry