tripjes naar het binnenland.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu tripjes naar het binnenland.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu

tripjes naar het binnenland..

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg anita

19 December 2006 | Suriname, Paramaribo

Heej lieve allemaal!

Hoe is het met jullie? Ik hoorde van de week dat het in Nederland eindelijk richting de nul graden gaat! Wat vervelend voor jullie zeg ! Afgelopen week is hier weer prachtig weer geweest, rond de 35 graden, en dat zelfs in het regenseizoen! Weer lekker genieten van het weer dus!!

Jullie hebben weer een tijdje niets van me gehoord. Dit komt omdat ik veel in het binnenland ben geweest afgelopen periode! Een tijdje terug heb ik een training gehad en gegeven m.b.t. het project KVS (Kind Vriendelijke Scholen in het binnenland). Zondag 10 december was het dan zover om deze scholen een bezoek te brengen en te kijken wat zij van deze training hadden opgestoken, en hoe zij deze hadden toegepast in de praktijk.
Na een lange reis op de zondag waren we aangekomen op Isadow (een vakantie eiland waar we twee nachten zouden doorbrengen). Maandagochtend vertrokken we allemaal om 7 uur in de ochtend om vervolgens naar verschillende plaatsen te varen, en daar de scholen te bekijken. Wat een ervaring! De scholen zijn hier zo anders als in Nederland. Klaslokalen zijn erg kaal, er zijn te weinig leraren, te weinig ruimte en er zitten daardoor veel te veel leerlingen in een klas. Ook zijn er leraren die les moeten geven in twee klassen tegelijk, omdat er gewoon zo’n groot tekort is aan leerkrachten. Er is zelfs een man die al twee klassen had in de tijd dat we die training gaven. Twee week later is het hoofd van de school ontslagen wegens seksueel misbruik van kinderen, zodat deze man nog een klas erbij heeft, en ook nog eens onderhoofd is, dus ook al deze taken moet overnemen! Een hele ernstige situatie dus!
Wat verder nog een erg groot probleem is in het binnenland is het feit dat er geen eten is. In het binnenland zijn er geen winkels, dus mensen moeten zelf al hun eten verbouwen. In de tijd van de overstromingen is echter alles verwoest zodat hun hele oogst van het jaar verdwenen is. Doordat de kinderen weinig te eten hebben is hun concentratie in de klas erg laag.
De dinsdag vertrokken we weer erg vroeg om nog weer andere scholen te bezoeken. De situatie was echter hetzelfde als de maandag. Ondanks dat de situaties erg slecht zijn, merk ik wel dat de leraren gemotiveerd zijn! Dat is erg positief! De dingen die ze geleerd hebben op de trainingen, als leerhoeken maken, samenwerkend leren en niet meer slaan, proberen zij echt goed in de praktijk toe te passen! Ondanks de slechte omstandigheden proberen ze dat dus wel en dat vind ik erg knap van ze!
Zelf had ik nog een aantal posters gekocht in de stad en deze aan de scholen gegeven, zodat dit ze kan helpen om leerhoeken aan te leggen in de klaslokalen. Hier waren de leraren erg blij mee!

Aron is inmiddels in Paramaribo en we hebben ook ons eerste tripje al gemaakt! Afgelopen drie dagen hebben met een groep de Savanne Rally Cross tour gedaan! Zaterdag zijn we vertrokken richting het oord Gusterie. We moesten over de bauxietweg, en aangezien het veel had geregend zaten we vrijwel direct al vast met ons busje. Na wat getrek en gesleep de wagen er toch uit gekregen en de tocht verliep verder zonder problemen. In de avond zijn we met pick-up wagens en jeeps de savanne over gecrossed! Echt super! Wij allemaal in de bak achterin, over de savanne heen! Halverwege wisten we een beetje hoe het ging dus konden we in de wagen staan of op het dak zitten. Wat een vrij gevoel en wat een geweldige natuur! ’s Avonds nog de zonsondergang gekeken, en daarna weer terug naar het kamp. We hebben de nachten moeten doorbrengen in een hangmat dus we zijn wel erg gebroken terug gekomen na deze dagen! Verder was er geen douche, dus we gingen baden in het riviertje bij ons kamp. Hierin konden we ons wassen, kleding wassen en tanden poetsen! Leuk om mee te maken, maar blij met de luxe die je hebt als je terugkomt!
Maandag zijn we weer de natuur in geweest, samen met Botti (bekend van televisie wellicht?). We gingen in de avond dus het was pikdonker, maar een goed tijdstip om op kaaimannen te gaan jagen! Erg leuk en spannend. Een kaaiman hebben we echter alleen van veraf kunnen zien, aangezien hun ogen oplichten als je met een zaklamp over het water gaat! Dit was jammer, maar we hebben wederom weer genoten!!
Gisteren hebben we niet veel meer gedaan. Een beetje gerelaxed, zoals eigenlijk de dagen ervoor ook al, en een beetje eten gemaakt. We hebben trouwens nog wel geoefend met pijl en boog schieten. Aangezien daar niets in de buurt is moet je daar echt jagen om je eten bij elkaar te krijgen. Wij zouden het echter niet overleven aangezien we de fles niet konden raken waar we op moesten mikken… helaas.. gelukkig was er een goede gids aanwezig die ons er door heen heeft geholpen!

Gisteravond hebben we nog de kerstviering bij de stichting meegemaakt! Erg leuk om te zien, maar wel erg veel christelijke liederen die er gezongen worden. Niet erg aan mij besteed dus, maar wel tof om te zien hoe de mensen hier kerst vieren. Ook deden de kinderen van het buurhuis nog een stukje suricircus kunstjes! Leuk om de kinderen zo te zien genieten!!

Morgen gaan Aron en ik weer op trip! Gunsi staat dit keer in de planning! We gaan hier weer de natuur in en we gaan dorpen bekijken. We gaan ook naar een dorpje waar ik met de stichting geweest ben, wel grappig dus! Verder gaan we voornamelijk relaxen dus dat komt zeker wel goed komende dagen!!

Ben benieuwd hoe het met jullie gaat!! Laten jullie wat horen!!?

Tot snel!

Bigi brasa,
Anita

• 21 December 2006 - 18:00

Harry R:

Lieve Anita,
    Je mail gelezen en wij vonden het erg leuk weens iets van jou te horen. Geniet nog maar even goed want het is zo gedaan met je mooie leventje. Nog even een leuk verhaaltje van onz\e kan. Vorige week op een avond ging bij ons de bel waarna Riet naar de deur ging. Wat denk je er stond opeens een man aan de deur die wij tijdens onze vakantie hebben ontmoet in Thailand een zee Boeda, geweldig dit mee te maken terwijl je daar nooit had kunnen bedenken , inderdaad jou vader. Je begrijpt dat het voor ons een welkome verrassing was hem weer te ontmoeten. We hebben een leuke avond gehad met natuurlijk steeds maar weer dat Thailand het hield maar niet op geweldig.
    Wat ons ook nog gebeurde was dat wij ok zieken bezoek gingen in een verzorgings huis dat we daar de ene week Guido en de andere week Frank tegen het lijf liepen. Ongelooflijk hé.
    Zo Anita wij hopen dat je ondank dat je zo ver weg bent toch nog een gezellige kerst kunt hebben met je vrienden daar.Fijne dagen gewenst en tot een volgende mail
    Riet en Harry.

Mijn mail adres is nu hwh.rodink@tiscali.nl

• 03 Januari 2007 - 18:24

Familie Buiter:

Hallo Anita,
    Leuke verhalen hoor wat je allemaal schrijft. Het gaat met ons allemaal goed. Kerst en oud en nieuw zijn weer voorbij el alles is weer normaal. Was wel lekker hoor al die vrije dagen.Geniet nog maar van je laatste maand want voor je het weet loop je weer in het gareel. Groetejes van ons