live vanuit Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu live vanuit Switi Sranan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu

live vanuit Switi Sranan

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg anita

20 Oktober 2006 | Suriname, Paramaribo

Heej allemaal!

Hier weer een live verslag vanuit Switi Sranan! Alles gaat hier goed! Het is nog steeds lekker warm, nog altijd tegen de 40 graden! Heerlijk dus, worden jullie al jaloers? Het is hier echter ook wel vaak bewolkt, en flinke regenbuien hebben we ook al meegemaakt! Als het hier regent regent het ook goed!

De Stichting, waar wij hier voor aan het werk zijn, heeft een nieuw projectje opgestart. Zij willen alle leraren uit het binnenland gaan trainen om kindvriendelijker te werk te gaan op deze scholen. Waarschijnlijk ga ik en nog een paar andere meiden hieraan meewerken. Dit houd in dat we eerst zelf getraind gaan worden in hoe we deze informatie over moeten brengen. Vervolgens is het de bedoeling dat wij de leraren uit het binnenland gaan trainen. Dit project is een pilot, en in eerste instantie worden er tussen de 60 a 70 leraren verwacht! Ik weet niet of ik voor die hele groep moet staan of dat dit in kleinere groepjes verdeeld wordt, dus dat is nog best spannend.
Wat ook nog een leuke bijkomstigheid is, is dat de leraren uit Brokopondo (halverwege Suriname) en Sipaliwini (helemaal in het zuiden) komen. De lessen worden daar niet gegeven, maar er is wel een mogelijkheid om in december en januari deze scholen te bezoeken! Niet verkeerd dus, aangezien de stichting hierin alles betaald!

Het project zelf loopt ook nog steeds wel aardig. Afgelopen maandag hebben we weer Suricircus gehad, en dit ging dit keer al een stuk beter! De begeleiders van 11,12 jr. waren op tijd, en hadden het goed voorbereid! Het werd dus een gezellige middag!

Afgelopen woensdag zijn we begonnen met de sport & spel activiteiten. Dit was toch best wel weer een grote teleurstelling. Mario (de buurtwerker voor deze activiteit) kwam namelijk pas om vijf uur, terwijl we een kleine 40 kinderen hadden. Gelukkig hadden we dit x wel een sleutel. Dit scheelde, want na een goed zoeken vonden we nog een paar pionnetjes, een plankje en een harde tennisbal zodat we in ieder geval nog slagbal konden spelen. Na een paar minuten geduld kregen we alle kinderen eindelijk een beetje rustig, waarna we regels hadden uitgelegd. Het begin van het spel ging vervolgens erg goed, totdat we van teams gingen wisselen. Dit snapte de helft van de groep niet, en iedereen liep maar als een kip zonder kop rond, incl. mijzelf.
Op dat moment verscheen Mario, en die nam het zomaar ineens over, zonder amper een woord tegen Anouk en mij te hebben gezegd. Weg regels, weg structuur, al liep het spel wel weer redelijk. Totdat Mario ineens wegliep en iedereen maar op het veld liet staan. Wat bleek, hij ging stelten halen, want hij had geloof ik niet zo’n zin meer in slagbal. Niets opruimen, dus weer werden onze regels van tafel geveegd, en ook werd ons niets gezegd. Best balen dus, als je je wel wilt inzetten!
We hebben nog wel de afspraak met Mario kunnen maken dat hij er vrijdag (vandaag) om vier uur is! Ik ben benieuwd, want zoveel vertrouwen heb ik er nog niet in. Ook gaan we vandaag na de activiteit afspraken maken en wederzijdse verwachtingen uitspreken!

We zijn met de hele groep ook van start gegaan met onze gezamenlijke opdracht. We moeten met zijn vijftienen een dag organiseren voor een groep kinderen. Dit gaat om zo’n 500 kinderen is mij verteld. De bedoeling is dat we de kinderen een ochtend of een middag bezig houden, maar daarvoor moeten we wel alles zelf regelen. De ruimte, het programma, de sponsors de begrotingen, alles regelen we zelf. Ik ga samen met Anouk, Linda en Elisabeth de financiering doen. Daar heb ik erg zin in, iets wat ik nog niet vaak gedaan heb, dus daar valt nog wel het een en ander in te leren! Tevens ben ik samen met Jolanda contactpersoon voor de Stichting, dus er moet regelmatig met elkaar overlegd worden wat er allemaal gaat gebeuren. Deze dag gaat plaats vinden in januari, en het thema word: gezond! We gaan allerlei spelletjes enzo bedenken, maar wel met een leerpunt voor de kids!

Salsa is trouwens echt heel erg leuk! Een aanrader voor iedereen! Voor mij werkt het ook erg ontspannend na alle dingen die je hier meemaakt! We hebben maar een groepje van tien dames, maar het is wel erg gezellig! Elke keer zijn er ook voldoende heren om ons te helpen, en zijn ze er niet dan worden ze opgetrommeld en staan ze er alsnog binnen een minuut!

Morgen vertrek ik naar Brownsberg! Hier heb ik echt zin in! Even weg uit Paramaribo, een hele andere omgeving en lekker genieten! Ik houd jullie er van op de hoogte hoe dit geweest is!!

Bedankt trouwens voor de leuke kaarten en brieven!! Erg leuk! Elke keer als Theo met de post komt zitten we in spanning voor wie het dit keer zal zijn! Thnx daarvoor!! Het is erg leuk om iets van jullie te horen!!

Tot snel!

Bigi brasa,

Anita

  • 22 Oktober 2006 - 19:43

    R.van Sonsbeek:

    Ik heb je site bekeken,leuk.Al zal het niet altijd meevallen. Maak er wat van,en geniet ervooral,wat je ook doet. Leuke Foto's

    Groetjes Roelie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Februari 2007

terug in nederland..

16 Januari 2007

de laatste loodjes..

04 Januari 2007

happy new year!!

23 December 2006

Teiwei Gunsi

19 December 2006

tripjes naar het binnenland..
anita

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 83
Totaal aantal bezoekers 16495

Voorgaande reizen:

21 September 2006 - 02 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: