message from Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu message from Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu

message from Suriname

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg anita

12 Oktober 2006 | Suriname, Paramaribo

heej poppetjes!

Hoe is het daar in het koude kikkerlandje? Begint de kou al een beetje te komen? Of valt het nog wel mee?

Met mij gaat het hier erg goed! Het project begint een beetje op gang te komen, dus we kunnen aan de slag!
Samen met Anouk heb ik een flyer gemaakt voor de activiteiten die er te doen zijn in het buurthuis. Deze flyers hebben we rondgedeeld op de scholen in ‘onze’ wijk. Op elke school moet je eerst langs de directeur of directrice om je te melden. Vervolgens kun je de klassen rond om je verhaaltje te vertellen. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten, maar de reacties vielen me erg mee. De meeste leraressen reageerden positief en kwamen erg vriendelijk naar ons toe over. Achteraf hoorde ik van mensen op de stichting echter dat de kinderen op de scholen hier veel geslagen worden.

Afgelopen maandag is de eerste activiteit begonnen op het buurthuis; het Suricircus. De activiteit begint om 16 uur, en wij waren er dan ook mooi op tijd. Er waren ook al erg veel kinderen, dus dat is erg leuk! Astrid was alleen nergens te bekennen, en zij zou de sleutel meebrengen. Zij kwam uiteindelijk pas om 16.30 uur, dus we hebben de kinderen een half uur bezig moeten houden. Dit viel me nog best tegen, aangezien de Surinaamse mensen heel anders met kinderen omgaan. Als je de kinderen hier wat vraagt reageren ze niet, of ze snappen je niet, als je in de gebiedende wijs praat snappen ze je echter wel. Voor ons was dit de eerste keer, dus het was wennen, en het verliep best chaotisch. Toen Astrid er eenmaal was, kwamen ook de jongens die het Suricircus leiden. Dit zijn twee/drie jongens van 11,12 jaar oud. Zo mogelijk werd dit nog chaotischer dan dat Anouk en ik het hadden bij ons tikspel. Deze jongens hebben totaal geen overwicht over de groep, en de begeleider is nog spoorloos. Hopelijk is hij er volgende week wel. De activiteit op zich is wel erg leuk! de kinderen leren allerlei trucjes als; jongleren, acrobatiek, diabolo,etc.
Deze week hebben we verder geen activiteiten gedraaid, dat komt volgende week, dus ben benieuwd hoe dat gaat. Anouk en ik moeten dan ook een creatieve activiteit opzetten!

Verder heb ik van de week weinig voor het project hoeven doen. Mijn salsalessen zijn al wel begonnen. Op de dinsdag en donderdag krijg ik nu een uurtje les! De eerste les was erg leuk, en hebben we ook al veel geleerd! Het is wel een oud en kaal zaaltje, met er is ruimte en muziek, dus wat let ons! Die Surinaamse mannen zijn trouwens wel erg soepel hoor;)!

Afgelopen zaterdag hebben we onze eerste stroomuitval meegemaakt op huize Saron. Tegen zes uur was het zover! Alle stroom en water eraf, dus snel naar de buurtsuper om kaarsen en water te kopen! Het is hier om half zeven, zeven uur echt goed donker, dus eten hebben we moeten doen met kaarsen op tafel om nog wat te zien. Tot tien uur hebben we zo geleefd, dus dat leverde weer een gezellige avond op!

Zondagochtend ben ik met de hele groep naar de swingkerk (evangelische kerk) geweest. We waren hier om tien uur, en de dienst zou om 10.30 beginnen. Het eerste uur was erg leuk; volop muziek en iedereen zong mee en was aan het dansen! Mensen nemen muziek instrumenten mee en zwaaien met vlaggen! We waren zaterdagavond niet wezen stappen dus dit was wel een leuk alternatief. Na een uur hield het echter op en kwam de preek. Wij namen als blanken twee rijen van de kerk in beslag, maar zodra de preek begon kwamen er mensen uit de kerk naar ons toe, en kwamen tussen ons in zitten. Iedereen kreeg iemand toegewezen. Zij gingen voor ons alles vertalen aangezien alles in Sranantongo werd verteld. Aan het einde van de dienst werden er nog negen volwassen mensen gedoopt, in een soort zwembad op het podium van de kerk. Erg leuk om te zien, hier was ook weer volop muziek bij aanwezig! De dienst duurde wel erg lang, uiteindelijk kwamen we om 13.30 uur uit de kerk! We hebben dus ruim 3,5 uur in de kerk gezeten! Volgende week dus niet direct weer!

Het eerste tripje hebben we ook geboekt. Het weekend van 21,22 oktober gaan we met bijna de hele groep naar Brownsberg. We hebben hier zelf een chauffeur geregeld, en de slaapplaats dienen we daar ter plekke te regelen. Dat wordt de eerste keer dat ik in een hangmat ga slapen! ik vraag me af of dat me gaat lukken, maar daar kom ik snel genoeg achter!!

Voor nu eerst weer genoeg geschreven geloof ik.. hoop dat t niet te lang wordt voor jullie!!

Bigi brasa van een meisje die jullie af en toe wel mist hoor ;)

  • 13 Oktober 2006 - 04:18

    JAN:

    HEEJ MEID , DUS JE HEBT HET ER WEL AL EEN BEETJE NAAR JE ZIN HET IS WEL RELAXT ALS IEDEREEN MAAR LATER KOMT OPDAGEN ZO KOM JE DE DAG WEL DOOR HIHI EN ALS JE TERUG BENT GA JE NATUURLIJK WEL EVEN LATEN ZIEN DAT JE SALSA KAN DANSEN HE GROETJES J

  • 13 Oktober 2006 - 13:50

    Aron:

    Hey kanjer!

    Het is weer een mooi stukje en ben blij dat je je erg goed vermaakt! Moet ook ;)! Ben benieuwd hoe het tripje word...echt gaaf beetje in de hangmat slapen in de buitenlucht :D! Ook beter dat het project een beetje van start is gegaan das niet verkeerd! En dat jij naar de kerk bent geweest...zei t al maar echt waar .. donders haha als je t doet doe je t goed ;)! Lieverd heel veel plezier en succes! Ik mis je wel hoor! Tot snel!
    Love ya!

    Hele dikke kus van je mannetje!

  • 13 Oktober 2006 - 14:21

    Petra:

    Heey! Wat een superleuke verhalen!! Zo te horen heb je het daar wel naar je zin. Mijn eerste kaartje is onderweg, heb er maar een boel postzegels opgeplakt hahaha! Veel plezier meis!
    Liefs Petra

  • 13 Oktober 2006 - 17:22

    Robert S.:

    super wat je daar allemaal doet. erg leuk dat je dit bijhoud. blijven we ook op de hoogte. genieten en weerkomen kussie Robby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Februari 2007

terug in nederland..

16 Januari 2007

de laatste loodjes..

04 Januari 2007

happy new year!!

23 December 2006

Teiwei Gunsi

19 December 2006

tripjes naar het binnenland..
anita

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 80
Totaal aantal bezoekers 16496

Voorgaande reizen:

21 September 2006 - 02 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: