belevenissen tot zover! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu belevenissen tot zover! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anita mulder - WaarBenJij.nu

belevenissen tot zover!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg anita

05 December 2006 | Suriname, Paramaribo

Heej lieve bakra’s!!

Het is inmiddels al weer een tijdje terug dat ik een stukje heb geschreven! Dit komt omdat ik het afgelopen week op zich wel druk heb gehad! Ik zal proberen al mijn belevenissen weer op papier te krijgen!!

Zaterdag de 25ste november was het hier onafhankelijkheidsdag! De Surinamers vieren hier dan dat ze onafhankelijk zijn van Nederland. Om 10 uur zou de parade beginnen, maar ons werd aangeraden er al tegen acht uur te zijn, aangezien het druk bezocht zou worden. Dit was natuurlijk veel te vroeg, want Anouk en ik waren vrijdag op stap geweest, en pas om half zeven thuis, wat betekent dat we niet hebben kunnen slapen. Zaterdagochtend toch redelijk fris en fruitig op het onafhankelijkheidsplein verschenen tegen half negen. De parade was inmiddels al wel begonnen, maar het viel ons allemaal een beetje tegen. De Surinamers staan bekend om het feesten etc, maar ik vond deze dag nogal tegenvallen. Militairen uit verschillende landen liepen mee in een mars, maar erg spectaculair was dit niet. Misschien ook wel omdat er een hele grote groep Nederlandse militairen niet mee mochten lopen vanwege de 100 procent controle van president Venitiaan.
Verder wel een erg leuke dag gehad, sommige vrouwen liepen in panni’s (wikkeldoek), en ook veel kleine kinderen hadden deze typisch Surinaamse klederdracht aan! Schitterend om te zien!
Zondag zijn we met een groepje naar de colakreek geweest. Hierbij moet je denken aan iets als Amsterdam. Het water is namelijk aangelegd in een soort grachtjes, waar je dan in kan zwemmen. Daaromheen staan allemaal hutjes, waar je dan je hangmat in op kan hangen, kortom: een heerlijk dagje relaxen!

Afgelopen week een erg leuke week gehad!! Mijn begeleider vanuit school was in Suriname om te kijken hoe het hier gaat, en wat we precies aan het doen zijn. Omdat het bij onze opdracht nogal tegenzat, hebben we goed gekeken naar hoe we dit gaan oppakken en waar we ons de komende tijd op gaan richten! Hij heeft ons echt even met de neus op de feiten gedrukt. Dit in de zin van dat we onze verwachtingen aan moeten passen, en dat we vooral niet te veel moeten willen.
Al met al is het een erg zinvol gesprek geweest. Ik ga me nu voornamelijk richten op de ouderparticipatie in de buurt. Hier heb ik de vorige keer ook over verteld. Daar hebben Anouk en ik inmiddels ook een plan voor geschreven, dus we gaan daar vanaf deze week volop mee aan t werk!

Afgelopen week waren de activiteiten ook erg leuk! De kinderen vonden de spelletjes erg leuk, en deden actief mee! Fijn om weer een leuke week gehad te hebben! Afgelopen donderdag hebben we met de creatieve middag sinterklaasjes gemaakt! Er waren zo’n kleine tien kinderen, maar ze vonden het erg leuk om dit te maken!! Als iets om een beetje het sinterklaar gevoel te krijgen hadden we pepernoten meegenomen voor de kids! Als je kinderen gelukkig en blij wilt zien, moet je zoiets doen, want ze wisten niet hoe hard ze dankjewel moesten roepen!

Vrijdag en zaterdag heb ik op een jaarbeurs gestaan om parfum en bijou (sieraden) te verkopen! Deze beurs is net zoiets als de huishoudbeurs in Nederland. We hebben hier gewoon een beetje rondgelopen, flyers uitgedeeld en geurtjes gespoten. Wel grappig dus, en we krijgen hier nog een kleine vergoeding voor ook, leuk meegenomen dus!

Inmiddels heb ik ook mijn haar laten vlechten! Afgelopen zondag was het eindelijk zover!! Samen met Anouk heb ik hier de hele dag voor gezeten, terwijl twee Surinaamse dames ons aan het vlechten waren! Beetje integreren in het land he! Vind het zelf wel erg leuk geworden dus dat scheelt!!

Een tijdje terug heb ik deelgenomen aan het project kindvriendelijke scholen in het binnenland. De bedoeling was dat we terug zouden gaan naar deze scholen om te kijken hoe dit in de praktijk word toegepast. Aankomende zondag gaan we naar het Sipaliwini gebied om deze scholen te bezoeken.
Een trainingswknd eerder waren er mensen uit het brokopondo gebied die getraind werden. Gister zou ik een ochtend bij scholen gaan kijken, en dan zouden we ook intervisie moeten geven. Deze dag liep echter weer heel erg anders dan gepland.
We zouden worden opgehaald om 6 uur in de ochtend. De stichting was dit x zowaar op tijd. Er moest alleen nog een man opgehaald worden halverwege, maar deze man was drie kwartier te laat wegens twee lekke banden: hele schema weer in de war. Vervolgens gingen we op weg naar de eerste school (in het dorpje Phedra), waar we tegen tien uur aankwamen (na flink wat gehobbel in een busje). Eenmaal bij de school bleek dat deze school helemaal niet aan de training had meegedaan, dus hier kwamen we voor niets. Dan moet er eerst weer een dik half uur terug gehobbeld worden voordat we weer op de ietwat betere weg komen, wat trouwens nog steeds een weg is vol kuilen. Dan op weg naar de volgende school (in het dorpje Victoria), waar we om kwart voor elf waren. Hier konden we in de klassen observeren, maar dit kon maar tot kwart over elf, aangezien het dan pauze was. Niet echt de moeite waard voor een goede observatie dus. Vervolgens nog naar een andere school geweest (in het dorpje Balingsoeja, vlak onder Brokopondo), maar hier kwamen we tegen kwart over twaalf, en dan zijn de meeste kinderen al vrij. Geen observatie dus, maar deze school stond aan de Suriname rivier. Hier hebben we dus wel heerlijk kunnen genieten. Ook van de cultuur aangezien er een aantal vrouwen hun kleren aan het wassen waren in de rivier. Zij komen echt met manden vol aan, die ze dragen op hun hoofd. Vervolgens staan ze een tijd te boenen, en dan wandelen ze weer rustig weg. Echt heel mooi om te zien hoe dit allemaal gaat.
Als de kinderen van de school pauze hebben, pakken ze hun beker en rennen ze met zijn allen naar de rivier, waar ze hun beker met water vullen, en lekker opdrinken.

Gister was dus niet erg een zinvolle dag als toevoeging voor de scholen, maar het was wel een erg leuke trip. Jolanda en Tea zijn naar twee andere scholen geweest, en zij waren wel erg positief. Zij hadden een hele ochtend in een klas gezeten om te observeren, en dit ook besproken met de schoolleiding.
Volgende week ga ik naar Nieuw Aurora en Goejaba, twee dorpjes in het Sipaliwini gebied. Ik ben benieuwd hoe het daar gaat, en wat onze taak daarin zal zijn!

We hebben trouwens ook een aapje te logeren gehad bij ons thuis! We kennen een taxi chauffeur, die een aapje heeft, en hij vroeg of we een x op hem wouden passen. Natuurlijk was dat geen probleem, wij vonden dat alleen maar leuk dus we hebben een avond en een nacht met een aapje in ons huis doorgebracht!

Ik hoop dat ik jullie weer een beetje op de hoogte heb gebracht van mijn belevenissen hier!! Ben ook erg benieuwd hoe het met jullie gaat!! Ik heb trouwens weer een paar foto’s op mijn album gezet: http://www.mijnalbum.nl/Album=46PCVTB7.

Fijne sinterklaasavond allemaal en tot snel!!

Kus
Anita

  • 07 December 2006 - 20:32

    Harry. Te A:

    Kijk maar goed uit dat je niet op die aap begint te lijken.
    Nog heel veel plezier daar.

    Harry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Februari 2007

terug in nederland..

16 Januari 2007

de laatste loodjes..

04 Januari 2007

happy new year!!

23 December 2006

Teiwei Gunsi

19 December 2006

tripjes naar het binnenland..
anita

Actief sinds 30 Sept. 2006
Verslag gelezen: 1001
Totaal aantal bezoekers 16480

Voorgaande reizen:

21 September 2006 - 02 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: